جراحی دندان عقل

علت وجود دندان عقل چیست؟
بزرگسالان، ۳۲ دندان دارند. دندانهای عقل آخرین دندان در دهان هستند و معمولاً بین سنین ۱۷ تا ۲۵ بیرون می آیند. گرچه در بعضی ممکن است دیرتر هم رویش کنند. فک اغلب افراد کوچکتر از آن است که جا برای تمام ۳۲ دندان داشته باشد. اگر بقیه دندانها سالم باشد ممکن است فضای کافی برای برای رویش دندان عقل وجود نداشته باشد.

ایا دندانهای عقل همیشه مشکل دارند؟
اگر فضای کافی وجود داشته باشد مثل بقیه دندانها در جای خود رویش می یابد. اما اگر فضای کافی وجود نداشته باشد موقعی که دندان عقل می خواهد رویش کند به دندانهای جلویی گیر می کند و دندان عقل زاویه دار خواهد شد و رویش پیدا نخواهد کرد که در این حالت به ان دندان نهفته می گویند.

در چه مواردی باید درمان را شروع کرد؟
اگر قسمتی از دندان عقل از لثه بیرون بزند و قسمتی دیگر از آن هنوز بیرون نیامده باشد در این حالت لثه ممکن است دردناک و متورم شود که به آن پری کرونیتیس می گویند. باکتریها و مواد غذایی ممکن است زیر لثه تجمع کنند و چون تمیز کردن آن ناحیه سخت است وضعیت را بدتر می کند. برای درمان آن در ابتدا با دهانشویه هایی مثل کلر هگزیدین شستشو داده می شود و آنتی بیوتیک تجویز می شود. اگر مشکل باقی بماند دندان نهقته بیرون آورده می شود.

جراحی دندان عقل

مهمترین دلایل خارج کردن دندان عقل:
امروزه دندانهای عقل کمتری نسبت به گذشته بیرون آورده می شود. اگر دندان باعث مشکلی نشده باشد، دندانپزشکتان آن را خارج نخواهد کرد. دندان عقل موقعی خارج می شود که:
– مشخص شود به هیچوجه توانایی رویش را ندارد و باعث درد و ناراحتی شده باشد.
– اگر قسمتی از آن رویش یافته باشد و دچار پوسیدگی شده باشد یا باعث پوسیدگی دندان کناری خود شده باشد.
– اگر دردناک باشند.

دندان عقل

آیا کشیدن دندان عقل مشکل است؟
سختی کشیدن به محل و طرز قرار گرفتن و شکل ریشه ها بستگی دارد که در عکس رادیولوژی مشخص است. معمولاً کشیدن دندانهای فک بالا راحت تر از پایین است. امکان نهفته شدن در فک بالا هم بیشتر است.
در موارد نادر ممکن است کشیدن دندان عقل پایین باعث بی حسی لب شود که پزشکتان با دیدن عکس احتمال این عارضه را با شما مطرح خواهد کرد.
کشیدن ممکن است باعث مقداری تورم در صورت شما شود که بعد از مدتی برطرف خواهد شد. در دهانتان هم باعث راحتی بیشتر و کمتر کج شدن بقیه دندانها خواهد شد.

دندان عقل

عوارض بعد از کشیدن دندان چیست؟
مقدار ناراحتی بعد از عمل بستگی به سختی یا آسانی کشیدن دندان بستگی دارد. معمولاً مقداری تورم و ناراحتی در چند روز بعد از کشیدن وجود دارد. مصرف دهانشویه ها به فرایند بهبود کمک می کند. درد هم با مصرف مسکن قابل کنترل است.
بهتر است استراحت کنید و از سیگار کشیدن و مصرف الکل تا ۲۴ ساعت اجتناب کنید.
برای کشیدن بخیه ها یک هفته بعد مراجعه کنید.
منبع: سارا